Beaudine Dermine

afstuderend acteur 

Wie rendert? 


ik ben Beaudine.

ik ben een makende speler en spelende maker.

ooit begon ik met spelen om nooit slechts één iets te hoeven zijn,

en die persoonlijke noodzaak heeft mijn spelers- en makerschap de afgelopen jaren

gevormd.


hoewel ik een groot hart heb voor poëzie en taal,

houd ik vooral van mijn vak, omdat het altijd om een fysieke verbinding vraagt.

het biedt me de mogelijkheid om de wereld belichaamder en voller te leren kennen.

ik zou zelfs durven beweren dat het me daardoor leert om beter lief te hebben.

in mijn eigen werk ben ik geïnteresseerd in de geschiedenissen die zijn opgeslagen in onze

individuele en collectieve lichamen. in elk werk ga ik op zoek naar een cyborgesk nieuw

lichaam, waarbinnen heel uiteenlopende tijden, beelden, genres en teksten elkaar kruisen,

bevragen en beïnvloeden. van mythologie tot sciencefiction, van de vlaamse primitieven tot

gymjunkies, van overspoelende klimaatprognoses tot hyperintieme herinneringen. ook mijn

tekeningen, die te zien zullen zijn op Festival Gemaakt verbeelden deze zoektocht.


mijn acteerwerk beschouw ik telkens opnieuw als een oefening om mijn kleine zijn

dienstbaar op te stellen aan een groter geheel. acteren voor mij is een kruising tussen

mediteren en een voetbalwedstrijd spelen. heerlijk.



Wat rendert? 


The Crucible (1953), voor een laatste keer met de klas.

Arthur Miller schreef dit stuk over de hysterie tijdens de Salem Witch Trials in Bay Colony,

Massachusetts in de jaren 1692-1693. Hij blikte terug op dat deel van de Amerikaanse

geschiedenis om te kunnen reflecteren over het wantrouwige klimaat in het Amerika van zijn

tijd, tijdens de ‘Red Scare’ onder Senator McCarthy.


Daarnaast kijk ik ernaar uit om terug in het uniform van Klaus te stappen – de verlegen, maar

nieuwsgierige suppoost van het surreële museum M. De Sade. Geïnspireerd door de 18 e

eeuwse markies de Sade en Yukio Mishima’s Mme De Sade, bevraagt deze voorstelling wat

we (binnen de kunsten) kunnen tonen en bekijken. Wat is de macht, het gevaar en de

vrijheid van verbeelding?

Het is de afstudeervoorstelling van mijn partner-in-crime Varenka Theunynck, maar vooral

ook het resultaat van een bijzondere ontmoeting tussen het hele ensemble – Demi

Dijstelberge, Tabor Idema, Shanaya Dap, Julius van der Laan, Manon Verniers en Yorvique

Macaay.


Er zullen ook tekeningen van mij te zien zijn die inkijk geven in de werelden die aan

mijn eigen theaterwerk verbonden zijn, maar niet te zien zijn op dit festival.



Foto: Claire Vrijenhoek

Foto door Jef Uyttenhove

Foto door Jef Uyttenhove

Foto: Sasha Kurensky