Varenka Theunynck

afstuderend regisseur 

Wie rendert?

 

Theater maken en spelen is voor mij in de eerste plaats altijd onderzoeken. In het beste geval zorgen voorstellingen ervoor dat zowel het publiek als het onderzoek met nieuwe inzichten, blikken en vragen verder gaan. En zorgen ze voor verwondering, verwondering!

 

Een onderzoek dat altijd terugkomt in mijn werk is dat naar het theatrale gebruik van achtergronden en voorgronden. Het onderscheid tussen een voor- en een achtergrond is inherent theatraal (het woord ‘background’ werd voor het eerst ooit opgeschreven door een toneelschrijver) en hoe we dat onderscheid al dan niet inzetten kan ons veel leren over hoe wij naar de wereld kijken en hoe wij ergens waarde aan toekennen. Voor dit onderzoek mocht ik in 2023 de vocatio beurs ontvangen, en ik schreef er in mijn afstudeerjaar een essay over dat ik in de toekomst graag verder wil uitwerken tot een uitgebreider onderzoeksproject of een boek.  


Verder laat ik me altijd inspireren door poëzie en repertoire, meestal om er beeldende voorstellingen van te maken. Ik geloof niet in tegenstellingen tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ werk, maar denk dat alles altijd terugkeert in andere vormen. ‘Oud’ werk is soms moderner dan zogezegd ‘nieuw’ werk, en ik geloof dan ook sterk in tekstrepertoire als bron, om er dan volledig van los te komen en vormen te vinden die vandaag werken. Daarnaast ben ik vorig jaar begonnen met opera regisseren, en ontdekte ik veel plezier in operarepertoire op een fysieke, spelende manier te benaderen. 


Op dit moment werk ik aan mijn laatste afstudeervoorstelling samen met Beaudine Dermine en collectief HINTER voor het All Greeks Festival in Gent. We baseren ons op de Offerplengsters van Aeschylos en zullen spelen voor de achtergrond van een prachtige begraafplaats bij zonsopgang! 



Foto: Ies Maczmarek

Foto: Jef 

Wat rendert?


Op Festival Gemaakt toon ik M. de SADE, een beeldende voorstelling vrij naar Madame de Sade van Yukio Mishima. Het oorspronkelijke stuk gaat over de vrouwen in het leven van de beruchte markies de Sade, de historisch controversiële figuur waar we het woord sadisme aan te danken hebben. Met het contrast tussen de vrouwen en de markies als uitgangspunt startte i.s.m. performer Tabor Idema een onderzoek naar onze cultuur die tegelijkertijd grenzelozer én begrensder lijkt dan ooit. Samen met Demi Dijstelberge, Beaudine Dermine, Shanaya Dap en Yorvique Macaay creëerden we op een collectieve manier materiaal waar uiteindelijk deze voorstelling uit voortkwam.

 

  1. de SADE reflecteert over grenzen en kunst, over wat we kunnen tonen en bekijken en over de macht, het gevaar en de vrijheid van verbeelding. Wat is de plaats van verbeelding in een tijd waarin we met onze ogen veel meer beelden consumeren dan we er zelf kunnen verzinnen?

 

Credits

 

Concept en regie: Varenka Theunynck

Performances: Tabor Idema

Co-regie en vormgeving: Demi Dijstelberge

Door en met Tabor Idema, Demi Dijstelberge, Beaudine Dermine, Shanaya Dap en Yorvique Macaay 

Decorbouw: Manon Verniers

Licht en techniek: Ine Roeder 

posterbeeld: Beaudine Dermine naar Félicien Rops

Begeleiding: Branco Popovic

Met dank aan: Julius van der Laan, Joseph Uyttenhove, Loek de Jongh, Mira Verhoeve, Frank Mineur, Sasha Kurensky, Marc Zwietink en Stefan Droger



Foto: Jef